min odling

odling, stad och mat

Boktankar

2 Comments

Trots att jag tidigare sagt att jag inte ville köpa så många trädgårdsböcker och hade bestämt mig för den här, så har en ny stjärna klättrat upp på önskalistan!

Bild

Det är Elisabeth Svalin Gunnarssons I trädgårdsmästarens spår som är objektet för mitt habegär. Den verkar vara så himla intressant och handla om återanvändning, hållbart odlande, självförsörning och allt som jag gillar med trädgård. Men dessutom med ett historiskt perspektiv där man tar till vara på den kunskap som funnits hos tidigare generationers trädgårdsmästare, en kunskap som håller på att glömmas bort.

Eftersom jag inte köpt någon bok än, kanske jag skall ändra mig..  Är det någon som läst den och kan rekomendera ett inköp?

Author: minodling

Jag bor på Hisingen och har min odlingslott på 50 kvm precis runt knuten. Byabackens odlarförening heter föreningen som förvaltar området med lotterna. Jag (med hjälp av min familj) odlar grönsaker och blommor, men plockar också mycket vilt ätbart.

2 thoughts on “Boktankar

  1. Jag har också suktat över den boken på nätet, men, när jag bläddrade i den i bokhandeln så blev jag inte riktigt lika sugen längre. minns inte varför, kanske att jag tyckte prosan var lite styltig, eller att den tvekade mellan att vara inspiration och praktisk handledning – så kolla på den IRL om du inte redan har gjort det. Alys har en bok på svenska Slow Gardening, som också påminner väldigt väldigt mycket om tv-programmet. Den gillade jag. Lånade den. Men funderar på att köpa den.Edible Garden gavs ut efter Slow Gardening som på engelska heter the Thrifty Gardener så den är nog ännu lite bättre. Själv är jag sugen på Abundance som kommer nu och handlar om hur man bäst tar hand om skörden:)

    • Har också lånat slow gardening när den kom ut för några år sen och gillade, men känns som att the edible garden är snäppet bättre.. Är också sugen på den när hon är ute i närområdet och plockar ätbart! Ska absolut kolla upp trädgårdsmästaren.. och se om jag tycker som du 🙂 Tack för rådet!

Leave a comment